07 Era Digital

21.04.2015

Challenge Garage: resoldre reptes reals col·laborant

Joan Ras et al.

La societat del futur serà la societat del talent. Més competitiva, més líquida, però a la vegada amb més oportunitats i flexibilitat per poder trobar camins d’incertesa fins ara impensables.

En aquesta societat, els coneixements esdevindran un percentatge petit de les demandes socials i laborals que faran les organitzacions. Les competències i la gestió personal de la carrera seran la base per «sobreviure» en aquesta societat futura que ja comencem a intuir. Aquestes són algunes de les competències que seran clau:
• El treball en equips multidisciplinaris (i internacionals en la majoria dels casos).
• Les habilitats socials i emocionals, tant de manera individual com grupal.
• La competències tecnològiques seran tan importants com llegir i escriure.
• La comunicació efectiva i el lideratge.
• La capacitat per col·laborar i compartir.
• La creativitat i l’esperit emprenedor.
• La capacitat de cerca, processament i selecció d’informació (davant un món digital que ens proporciona informació infinita).

A través del projecte Challenge Garage hem treballat totes aquestes competències del segle XXI, articulant un procés que comença amb el llançament d’un repte per part de l’empresa catalana Mango. L’objectiu era resoldre el repte d’una forma trencadora, fresca, d’impacte de negoci i viable.

El món és online/offline. És a dir, tota empresa, administració, projecte o persona ha de treballar a les dues dimensions. En aquest projecte hem aplicat la mateixa metodologia: d’una banda, s’han desenvolupat tallers presencials per aprofitar el factor humà i social i, de l’altra, la plataforma online d’innovació col·laborativa Induct ha permès als equips treballar de forma flexible, online i oberta. D’alguna manera, la tecnologia ha portat l’experiència educativa i de treball en equip més enllà dels murs físics de les aules.

En el primer taller vam aprofundir en el repte llançat per Mango per tal d’entendre’l i explorar-ne totes les possibilitats. El segon pas va ser el de passar-ho bé, el del caos i les idees. A través de metodologies de la creativitat vam aconseguir «treure de la caixa» els estudiants perquè es permetessin pensar diferent. Seguidament, calia arremangar-se i construir un projecte d’impacte que resolgués el repte aportant un valor diferencial i disruptiu. Per acabar, els millors equips van presentar el seu projecte en format d’elevator pitch a Mango i la resta de públic assistent.

Ja estem preparant la propera edició amb més i millors idees i nous reptes que motivin els estudiants a pensar diferent i treballar col·laborativament. A Societat de la Innovació (Induct) desenvolupem projectes en universitats i escoles en què les competències són l’element clau. Serà aquest treball competencial i tecnològic el que definirà un perfil professional adequat a les exigències del futur més proper.

Joan Ras, Professor de Innovació i Emprendeduría, UPF. Soci i CEO, Induct
Héctor Gardó, Consultor Innovación Abierta – Responsable de projectes educatius a Induct SEA, S.L.

Joan Ras et al.

Professor d’Innovació i Emprenedoria, UPF. Soci i CEO, Induct