10 La Transformació

24.11.2016

Desapreneu, exploreu, experimenteu i resistiu!

Manel Guerris

Continuar formant-se, voler adaptar-se als canvis, voler transformar-se un mateix en algú millor no és una decisió fàcil. Comporta temps i reflexió, fer un detallat estudi de mercat de diferents universitats i programes educatius amb dades, amb converses amb antics alumnes, i amb entrevistes amb directors dels diferents programes que cursareu aviat. I també escollir els programes en funció del que les empreses demanen així com els vostres objectius personals.

Felicitats! Això demostra que teniu altes capacitats analítiques i de síntesi, que sou crítics per discernir entre diferents escoles de gestió i programes i que sou homes i dones d’acció. I així mateix voleu i teniu la motivació d’aprendre i de formar-se contínuament. Felicitats dobles! Volem professionals com vosaltres, amb aquestes preuades i belles característiques. Us volem per treure el màxim de cadascun de vosaltres! I de nosaltres com a docents i professionals! Teniu aquí una oportunitat d’or!

No obstant això, deixeu-me donar-vos alguns consells per treure el màxim dels vostres cursos. Desapreneu! Oblideu-vos dels continguts que heu après anteriorment, deixeu la vostra ment en blanc per reprendre continguts i experiències noves en la punta de llança del management. Tafanegeu! Fiqueu el nas en tot el que us envolti, en el coneixement dels programes i també fora dels programes, estigui o no relacionat amb el que feu. Us ajudarà a desenvolupar habilitats i competències que segurament no sabeu vosaltres mateixos que teniu. Exploreu! Sense que els professors us diguem què fer, feu-ho, sortiu fora de les aules i observeu. Nosaltres només som catalitzadors i inspiradors de la vostra formació. Sigueu creatius! Ara és un bon moment per deixar volar la vostra imaginació. Experimenteu! Tindreu a la vostra disposició un ambient controlat on podreu provar el que mai no heu pogut provar en les empreses, sense tenir por dels fracassos. Resistiu! Sigueu forts, aguanteu en els moments durs i difícils, i si caieu, aixequeu-vos i continueu novament aprenent dels que heu après. Impulseu! Lidereu les vostres idees i porteu-les a l’acció sense por del que diran, aleshores sabreu si teniu fusta de líder o no. I sobretot revolucioneu!, qüestioneu constantment de manera crítica i constructiva l’statu quo i el know-how.

I no, no parlo de ser superhomes. Al contrari, sigueu nens un altre cop! Us heu fixat en les preguntes que fan els nens petits als pares? Per exemple preguntes com per què de dia no hi ha estrelles?, per què l’aigua està humida?, o per què el mar és blau? Aprenem molt més sent nens que adults. Els nens són curiosos, són exploradors, experimenten contínuament, no tenen prejudicis, ho qüestionen tot i són resilients, perquè quan alguna cosa no surt bé, ho repeteixen i repeteixen fins que surt. Per tant, traieu el nen que tots porteu dins i us asseguro que llavors sí que serà una experiència transformadora, tant per a vosaltres com per als vostres companys. O és que els nens no es transformen ells mateixos, els seus companys, els seus professors i les seves famílies i pares?

Aquí a la UPF Barcelona School of Management us demanarem que ho feu. Anar més enllà del que docents i professionals us expliquem. Els continguts que adquiriu han de ser només la base perquè us desenvolupeu molt més enllà fins i tot de les vostres motivacions i objectius inicials. Ho podeu fer! Sigueu ambiciosos! Us proporcionarem un ecosistema perquè ho pugueu desenvolupar, perquè us pugueu desenvolupar al màxim. Encara que us exigirem que sigueu homes i dones renaixentistes digitals i us ajudarem amb l’ADN de la BSM.

En primer lloc, rigor científic en les vostres propostes, anàlisis i desenvolupaments, ajudats per la gestió per evidències, que us portarà a una millor presa de decisions a través de les dades tant de les organitzacions com de l’entorn tenint en compte les grans dades, el big data, entenent-ho, descobrint les seves diferents aplicacions i sabent com implementar-ho.

En segon lloc, comunicant i transmetent les vostres idees d’una manera motivadora, divertida i transformadora ajudats amb l’storytelling, amb mecanismes de la narrativa audiovisual aplicats per comunicar amb impacte. A qui no li agrada escoltar històries fantàstiques de bons i dolents? O de prínceps i princeses? O és que èxits de cinema com Pretty Woman o Titanic són creats per casualitat?

I, finalment, sense oblidar-vos que som éssers humans i que les organitzacions es mouen per les persones i no per les màquines ni les pàgines web ajudats a través de l’ètica i de la sostenibilitat, que en un món cada vegada més interconnectat i global el que passa a l’altra punta ens impacta així com nosaltres els impactem de manera recíproca. O és que a aquestes altures de la pel·lícula no sabem que els recursos mundials bàsics com ara l’alimentació o l’aigua són limitats? O que aquest globus planetari no suporta el creixement desenfrenat consumista de tots els éssers humans?

Totes aquestes habilitats i coneixements diferenciadors en la BSM, la gestió per evidències, l’storytelling i l’ètica i sostenibilitat són una cosa única en la nostra escola que us permetran ser transformadors de la realitat i transcendents en la societat. Aprofiteu-ho amb passió!

I somieu desperts. I desperteu del vostre somni perquè el vostre viatge acaba de començar, un viatge per gaudir, per apassionar-se, apassionar, i sobretot divertir-se i ser feliços a la vegada. Benvinguts a la BSM! Gràcies.

Manel Guerris

Enginyer industrial i expert en Business Analytics. Imparteix Big Data i Gestió basada en l'Evidència a la UPF Barcelona School of Management